Kasutatud auto ostmise ABC

Kasutatud auto ost võib olla tõeline teadus, sest sina üritad saada oma raha eest parimat isendit ja müüja oma isendi eest parimat raha. Kuidas leida auto, mis oleks nii usaldusväärne kui võimalik ja mis sammud tuleks läbida, et jõuda just õige autoni?

Eeltöö on oluline

Nende autode välja valimine, mida vaatama lähed. Igasugune info on selle juures abiks. Kui kuulutusel pole auto VIN koodi, siis kindlasti küsi müüja seda käest. Kui müüja hakkab mingit jama ajama, siis viska see auto kohe valikust välja. Hea oleks, kui auto on Eesti registris, kehtiva tehnoülevaatuse ja -liikluskindlustusega.

Maanteeameti kodulehelt uuri, kas auto läbisõidukõver on loogiline ning sobib auto vanusega. Kui tundub kahtlane aga auto ise tõesti meeldib, tee süda kõvaks ja viska valikust välja.  Lisaks uuri Liikluskindlustuse Fondi kodulehelt valitud auto liikluskahjude kohta. Sealt on näha, kas antud autoga on toimunud kahjusid, mitu ja mis summas.

Üldlevinud arusaam ja teadmine on täna ikkagi see, et kasutatud autot on kindlam osta mõnest autopoest. Firmast ostes on alati lihtsam murega tagasi pöörduda. Üldjuhul annab endast lugupeetud ettevõte ka autole garantii. Igal juhul kehtib 6 kuud pretensiooni esitamise õigus. Eraisikult ostes pole tihtipeale kuhugi hiljem enam pöörduda. Sama asja peab jälgima teatud platsidelt ostes, et müügidokumentides poleks eraisikust müüjat. See juba näitab midagi.

Küll tuleb ka autopoest ostes teha korralik kodutöö. Valik on suur. Valida tuleks ikkagi need, keda rohkem tuntakse, kelle käest rohkem ostetakse. Siin aitab taaskord eelnevalt räägitud google otsing, foorum jne. Tasub rääkida tuttavatega, kus nemad on auto ostnud. Kas said positiivse- või negatiivse kogemuse osaliseks.

Korraliku automüüja kasuks räägib kindlasti lai valik, kindlustustunne, et autod on kindla ajalooga ja korrektselt hooldatud. Korralik automüüja teeb auto ostu tavaliselt ülimugavaks. Aitab kiirelt ja kergelt vabaneda olemasolevast autost. Aitab registreerimisel ja kui auto ostul vaja finantseeringut mõnest pangast, siis aitab ka sellega. Ühesõnaga siit võib tulla korralik ajaline võit, sest kõike seda ise tehes võib päris palju aega kuluda. Lisaks ei pruugi sa kõike nüansse teada ja midagi valesti teha.

Ära usu pilte, vaata oma silmaga

Tee lühinimekiri 4-5 autost, mida sa vaatama lähed ise. Proovi mitte minna üksi, võta kaasa mõni autopede, keda sa tunned põhjaliku ja süstemaatilise inimesena, igava pedandina. Mitmekesi minemine on alati ka psühholoogiline faktor – kui oled üksi, surub hea müügimees sind ära. Mitme inimesega see trikk läbi ei lähe, pigem vastupidi.

Kui masin on suhteliselt kompaktne, alates veermikust kuni salongini välja, ei logise, plärise, liigu jne oma kooste- ja liitekohtadest (nt. kui sõidad üle raudteeülesõidu, läbi kergete aukude, üle konaruste-ebatasasuste), siis see viitab, et ta on kas vähe sõitnud või on ta sõitnud mööda väga häid teid. Samuti peegeldab see tihti, et kuidas auto on hoolduses käinud, mis on ka oluline. Kui auto on käinud korralikult hoolduses, õigel ajal, siis kindlasti on paljud tüsistused olemata – ja see annab ka omanikule usaldusväärsust.

See kõik avaldub muide proovisõidul. Proovisõit võiks olla vähemalt pool tundi. Kuid mida pikem, seda parem – see, mis häirib, hakkab ilmnema siis, kui uudsuse võlu on lahtunud. Ja proovisõit koos sõbraga, et sa ei peaks kogu sõiduaja automüüja valesid kuulama. Proovisõitu tehes käi kindlasti ka maanteel.

Kui automüüja väidab, et “auto on käinud kogu aeg Silberautos hoolduses” vms – väga hea. Kui ta ei räägi – küsi ise – kus auto hoolduses on käinud? Mis firma nimi? Helista hiljem sinna ja uuri, kas on tõsijutt.

Alati on mõistlik küsida hooldusraamatut, kas kanded on raamatusse tehtud. Kas kanded on õigeaegsed. Kus on need kanded tehtud. Äkki on hoolduste kohta arved. Sealt näha, mis autoga täpsemalt tehtud.

Vaata üle kõik kohad, mis autos kuluma kipuvad kasutamisel – istmed, rool, käigukang, uksed, põrand, keskkonsool jne. Kui need on suhteliselt vähekulunud, on jälle šanss selle poole, et story auto kuulus Rootsi eaka kirikuõpetaja keskealisele lesele, kes käis sellega ainult kirikus mööda sirget teed korra nädalas – omab äkki mingit kaudset seost tõega.

Kontrolli enne ostu üle, et kõik praod – ukse ja kerevahelised, kapott, pagasnik jne – oleksid ühe ja sama laiusega – käi need konkreetselt üle pilguga, mis sest et on nõme – tugevama paugu saanud auto tihti on äratuntav sellest, et kapoti või mõne ukse vaheline pragu on ühest otsast kitsas, teisest otsast laiem.

Proovi järgi kõik lisad kohe ja kohapeal. Tuleb tuima näoga hakata kõiki aknaklaase ükshaaval proovima. Elektriline katuseluuk, raadio, CD, kas puhas heli tuleb kõlaritest. Kas kojamehed töötavad. Kas puhastusvedelikku pritsib. Kas tagumine kojamees töötab.

Kas tooli seadistamine töötab? Kas konditsioneer töötab? Kas sooja või külma õhku tuleb? Kõik asjad, mis peavad funktsioneerima, tuleks järjest üle kontrollida. Kas kindalaegas avaneb. Tagumised uksed, kas avanevad.

10-aasta vanuse kasutatud auto saab vabalt sellise, mille puhul sa avastad protsessi lõpuks peale diagnostikat kokku umbes 4-5 viga, arvutad kiirelt ja leiad, et nende maksumus läheb kokku 200-250 eurot  ja siis on auto täiesti korras, tükiks ajaks on kohe mureta. Enamasti on see mingi selline – ühe ratta laager või puks on läbi (kõige suurem viga), kusagil on mingi kummist kaitse puru – tuleb vahetada (et ennetada mingit hilisemat puksi vahetust), rehvid suht kulunud, sigaretisüütaja puudu, udutule pirn läbi.

Kui auto tundub igati hea, siis ära ütle seda müüjale. Vaata auto üle ja nendi, et 2 autot on veel, mida sa vaatama lähed. Ükskõik, mida müüja sulle räägib, ütle talle, et vaatad veel 2 autot üle ja siis viid diagnostikasse need, mis meeldivad. Ära lase tekitada endale süü– ja kohusetunnet, et ma ostan selle ära tead ja saab jama kaelast ära lõpuks.

Diagnostika

Otsi välja mõni soodne remonditöökoda, mitte esindus, mitte liiga suur, aga ka mitte mingi nurgatagune kuur. Enamus remondifirmasid pakuvad teenust nimega “ostueelne kontroll”. Uuri, kes palju küsib – helista ja päri järgi. Hind vahemikus 30 – 50 euri on täiesti normaalne.

Just diagnostika on enamasti see, mis annab tõesti ülevaate selle kohta, milline on selle auto füüsiline tervis.

Kokkuvõte

Mõistlik on arvestada umbes nädal selle peale, et teha korralik detektiivitöö ära autode kallal (4-5 parimat valikut), iga õhtu tund paar ning siis teha teadlik valik umbes kolme seast. Ära kiirusta, ära tee impulssostu sest autoremonditöökojad põhiliselt impulsse parandavadki. Lase impulsil paar korda muutuda, nädalaga vajuvad impulsid põhja ja pinnale ujub ratsionaalsuse alge. Statistiliselt on kindlaks tehtud, et koguni 95% auto ostudest tehakse impulsiivselt. Ole sina siis nende 5% hulgas.

Suure tõenäosusega sa ei taha osta seda autot, mis sulle kõige esimesena silma jäi või tükk aega välimuselt kõige rohkem meeldis, sest tegelik läbisõit on kõvasti üle 300 000 või ta sõitis enne müüki tulemist 8 aastat taksot. Kui sa siiski ostad just selle auto, millel olid kõige ägedamad veljed, mõnus sisu, siis ära kurda. Kannata nagu mees järgmised 2 aastat. See on kooliraha.

Kogu see nädal ajuharjutusi on küll tüütu ajakulu aga sellesama nädalaga sa säästad kokku 2/3 tulevastest autoparandamistest, tulevastest kannatustest talvise ilmaga oma maja ees, kui auto ei lähe käima jne.

Head liiklemist oma uue autoga!

– Esmalt avaldatud 27.09.2017